W ramach realizowanego przez Politechnikę Rzeszowską projektu POWR Doskonałość Dydaktyczna Uczelnia oferta nr W1, MEiN/2022/DIR/1980 w dn. 02.06.2023 r. odbyło się szkolenie przygotowane przez Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER w zakresie redagowanie aktów administracyjnych i korespondencji urzędowej w postępowaniu administracyjnym.
Zakres szkolenia obejmował:
1. Jakość języka urzędowego a konsekwencje prawne:
a) podstawy prawne stosowania poprawnego języka urzędowego - które > ustawy nakładają na administrację publiczną obowiązek posługiwania się poprawnym językiem?
b) język urzędowy a prawidłowość decyzji administracyjnych - czy rzeczywiście język ma znaczenie? - orzecznictwo sądów.
2. Gdzie tkwi problem? Czynniki kształtujące język urzędowy współczesnej administracji publicznej:
a) błędy w korespondencji urzędowej - które z powszechnie używanych form uznawane są za nieprawidłowe?
- pleonazmy, tautologie - tylko i wyłącznie, potencjalne możliwości itp.
- błędy składniowe, kalki - z wyjątkiem, czy za wyjątkiem?
- odmiana nazwisk i nazw miejscowości,
- błędy stylistyczne - czy i kiedy dopuszczalny jest styl potoczny?
- błędy ortograficzne - nadużywanie wielkiej litery,
- skróty i skrótowce, nazwy aktów prawnych - DzU czy Dz U.?
- błędy interpunkcyjne - znaczeniotwórcza rola przecinka.
3. Nowe tendencje w języku urzędowym i metody poprawy jego jakości:
a) sposoby bezpiecznego upraszczania przekazu - kilka prostych i skutecznych metod, dzięki którym pisma urzędowe stają się czytelne dla każdego adresata;
b) zasady redagowania pism urzędowych, w tym decyzji administracyjnych - jak pisać, żeby osiągnąć zamierzony cel i pozostawić dobre wrażenie, czyli jak życzliwie i uprzejmie wyrazić nawet bardzo stanowcze stanowisko czy negatywną decyzję.
4. Wskazówki techniczne, które sprawią, że nasza korespondencja będzie wzorem dla innych:
a) struktura i niezbędne elementy pisma urzędowego - czy podpis musi być czytelny?
b) zabiegi redakcyjne poprawiające estetykę pism;
c) etykieta językowa w wypowiedziach o charakterze oficjalnym;
d) formy zwracania się do adresata w komunikacji urzędowej;
e) korespondencja reprezentacyjna, kurtuazyjna - co nadal jest w dobrym tonie, a co jest już anachronizmem?